W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Program działania Instytutu Kultury Miejskiej na lata 2025-2029

XML

Treść

ZAŁĄCZNIK NR 1 


PROGRAM DZIAŁANIA INSTYTUTU KULTURY MIEJSKIEJ  
NA LATA 2025-2029 


PRIORYTETOWE OBSZARY ROZWOJU IKM

 
Instytut Kultury Miejskiej, powołany w 2011 roku, wywodzi się z działań na rzecz kandydatury Gdańska do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Przekształcenie tej inicjatywy w samorządową instytucję kultury IKM wynikało z potrzeby ożywienia kulturalnego miasta i zwiększenia roli kultury w jego życiu. Misją IKM jest tworzenie przestrzeni, gdzie kultura spotyka się z analizą społeczną i miejską, odpowiadając na potrzeby mieszkańców oraz wyzwania współczesności. Działając na styku instytucji artystycznych i domów kultury, IKM łączy refleksję nad kulturą z animacją i edukacją, wspierając aktywność społeczną i kulturalną Gdańska. Od września 2023 roku nową siedzibą instytucji jest Kunszt Wodny – miejsce sprzyjające rozwojowi działań, spotkań i inicjatyw angażujących lokalnych artystów, animatorów i mieszkańców. 


Obecna misja IKM: 
Inspirujemy. Wspieramy. Tworzymy. 
Tworzymy wydarzenia w przestrzeni miejskiej, badamy zmiany w kulturze, inspirujemy do działania i wspieramy sektor kultury w Gdańsku i regionie. Działamy dla i z mieszkańcami gdańskich dzielnic. 
Jesteśmy otwartą instytucją kultury, która regularnie organizuje wykłady, cykle filmowe, koncerty, szkolenia, festiwale sztuki i literatury, miejskie akcje oraz spacery z przewodnikami. Prowadzimy także badania w Obserwatorium Kultury i wydajemy książki, promując kulturę otwartą i współtworzoną przez 
mieszkańców. 
Rok działalności w nowej siedzibie oraz zmiany w strategii rozwoju Gdańska do 2030 roku wymagają nowego podejścia – ewolucyjnego, uwzględniającego zarówno zmieniającą się rzeczywistość kulturalną 
miasta, jak i nasze dotychczasowe doświadczenia. Chcę, aby IKM był instytucją otwartą, świadomą swojego otoczenia, budującą relacje oparte na zrozumieniu, z pełną dostępnością działań dla osób o zróżnicowanych potrzebach. 
Moim celem jest, aby IKM pozostał instytucją rozwijającą się w duchu zespołowej pracy, gotową na zmiany i świadomą, że sukces budujemy wspólnie. W związku z tym planuję przeprowadzić pogłębiony proces strategiczny, który umożliwi zespołowi wspólne wypracowanie nowej misji, wizji i wartości, dostosowanych do współczesnych wyzwań i potrzeb. 
Na podstawie analizy SWOT, która ukazuje mocne strony instytucji, jak unikalny profil i relacje społeczne, ale też wyzwania, takie jak wysokie koszty i rotacja kadry, można wyznaczyć przyszłe kierunki działania. Rozwój instytucji będzie zależał od wykorzystania szans związanych z cyfryzacją, 
partnerstwami oraz radzeniem sobie z rosnącymi kosztami utrzymania instytucji i konkurencją. 


Analiza SWOT 
Przy doborze skali wag (1-3) oraz ocen (1-5) kierowałam się subiektywną oceną, która odzwierciedla znaczenie poszczególnych aspektów działalności Instytutu Kultury Miejskiej. Wagi odnoszą się do istotności danego czynnika w kontekście długofalowej strategii instytucji – od najmniej istotnych (1) po 
kluczowe (3), które mają największy wpływ na rozwój i stabilność IKM. Oceny odzwierciedlają potencjał danego obszaru, pomagając określić jego wpływ na rozwój instytucji – od najsłabszych (1) po te, które mogą mieć największe znaczenie (5). Ten system punktacji umożliwia usystematyzowane podejście do oceny, jednak pozostaje subiektywną interpretacją, opartą na mojej wiedzy i doświadczeniu.  


Mocne strony: 
1. Unikalny profil instytucji: Łączenie kultury miejskiej z działalnością społeczną, edukacyjną i artystyczną. (Waga: 3, Ocena: 5, Wynik: 15) 
2. Silne relacje ze społecznością: Bliskie więzi z mieszkańcami różnych dzielnic, co buduje zaufanie i zaangażowanie lokalne. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
3. Nowoczesna infrastruktura: Estetyczny i dobrze wyposażony budynek zapewniający komfortowe warunki dla działań kulturalnych. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
4. Różnorodna oferta w samym budynku: Bogata paleta działań obejmująca wydarzenia, księgarnię, bistro, co-working i makietę. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
5. Interdyscyplinarność działań: Program ściśle związany ze strategią miasta, łączący różne dziedziny kultury i edukacji. (Waga: 3, Ocena: 4, Wynik: 12) 
6. Rozpoznawalność marki: Silna identyfikacja wizualna i szeroka rozpoznawalność projektów lokalnych oraz ogólnopolsko (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
7. Profesjonalny zespół: Zaangażowany, kreatywny i kompetentny zespół pracowników. (Waga: 3, Ocena: 4, Wynik: 12) 
8. Dobre relacje partnerskie: Współpraca z lokalnymi instytucjami, organizacjami, szkołami i uczelniami. (Waga: 2, Ocena: 3, Wynik: 6) 
9. Skuteczne pozyskiwanie funduszy: Efektywne zdobywanie środków zewnętrznych na realizację projektów. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
10. Ciągła aktywność: Instytucja działa przez 7 dni w tygodniu, zapewniając dostępność dla odbiorców. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
11. Innowacyjne projekty edukacyjne: Makieta jako narzędzie rozwoju projektów edukacyjnych i angażujących inicjatyw. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
Suma punktów dla mocnych stron: 107 


Słabe strony: 
1. Wysokie koszty operacyjne: Wzrastające koszty utrzymania oraz częste usterki zmniejszają środki na działalność merytoryczną. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
2. Ograniczony model zarządzania przestrzenią: Decyzje dotyczące przestrzeni zależą od wynajmującego, co spowalnia procesy decyzyjne. Brak wpływu na działania wokół budynku – teren zarządzany przez Wspólnotę GN i Forum (Waga: 1, Ocena: 5, Wynik: 5) 
3. Wysoka rotacja pracowników: Nadmierne obciążenie zadaniami oraz nieadekwatne wynagrodzenia prowadzą do częstych zmian kadrowych. (Waga: 3, Ocena: 3, Wynik: 9) 
4. Niedobór personelu: Niedostateczna liczba pracowników ogranicza możliwości rozwoju nowych projektów oraz włączania w projekty europejskie (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
5. Ograniczone możliwości promocyjne: Rozproszenie działań i nadmiar inicjatyw utrudniają skuteczną komunikację marketingową. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
6. Mała pojemność audytorium: liczba miejsc na sali (175 siedzących lub 300 stojących) utrudnia organizację rentownych wydarzeń np. koncertów czy komercyjnych wynajmów (Waga: 1, Ocena: 4, Wynik: 4) 
7. Niska rozpoznawalność kina: Działalność kina jest przyćmiona przez inne wydarzenia organizowane przez instytucję. (Waga: 1, Ocena: 5, Wynik: 5) 
8. Organizacja przestrzeni: Architektura budynku ogranicza elastyczność w prowadzeniu jednoczesnych działań. (Waga: 1, Ocena: 3, Wynik: 3) 
9. Koszty własnego prowadzenia księgarni: Brak zainteresowania najemców i prowadzenie księgarni przez instytucję skutkuje dodatkowymi kosztami operacyjnymi i organizacyjnymi. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
10. Brak strategii dostępności: Niedostateczne dostosowanie oferty do potrzeb osób z różnymi potrzebami (Waga: 3, Ocena: 3, Wynik: 9) 
11. Awaryjność infrastruktury: Częste usterki techniczne, np. makiety, negatywnie wpływają na płynność działań i wizerunek instytucji (Waga: 2, Ocena: 3, Wynik: 6) 
Suma punktów dla słabych stron: 77 


Szanse: 
1. Zainteresowanie nową lokalizacją: Nowa przestrzeń w centrum miasta przyciąga wciąż uwagę mieszkańców. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
2. Wzrost zainteresowania turystów: Lokalizacja w centrum miasta daje szansę na zwiększenie zainteresowania turystów, zwłaszcza zagranicznych, co pozwala rozszerzyć ofertę kulturalną o działania skierowane do osób spoza regionu. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
3. Budowanie nowej publiczności: Możliwość przyciągnięcia nowych grup odbiorców np. młodzież z Forum (Waga: 3, Ocena: 5, Wynik: 15) 
4. Rozwój partnerstw i współpracy: Potencjał nawiązania nowych współprac w zakresie badań, interdyscyplinarnych projektów oraz pozyskiwania sponsorów. (Waga: 2, Ocena: 3, Wynik: 6) 
5. Zmiana preferencji odbiorców na zrównoważone działania: Coraz większe zainteresowanie ekologią i projektami związanymi z lokalnością stwarza szansę na przyciągnięcie zaangażowanej publiczności. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
6. Udogodnienia prawne dla księgarni: Możliwość uzyskania ulg dla potencjalnych najemców. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
7. Wysoka zdolność do kooperacji z instytucjami kultury: Wspólne projekty np. z dziedziny literatury (Miasto Literatury, WiMBP im. J. Conrada) czy badań (NCK, OMGGS). (Waga: 1, Ocena: 5, Wynik: 5) 
8. Rozwój cyfrowy i cyfryzacja usług: Możliwość wdrożenia nowoczesnych technologii cyfrowych, takich jak platformy online, aplikacje mobilne czy AR, co zwiększy dostępność oferty i ułatwi komunikację z odbiorcami. (Waga: 2, Ocena: 4, Wynik: 8) 
9. Pozyskiwanie grantów i funduszy unijnych: Dostępność nowych programów finansowania na poziomie krajowym i europejskim wspiera realizację planów rozwojowych i innowacyjnych projektów. (Waga: 3, Ocena: 5, Wynik: 15) 
10. Współpraca międzynarodowa: Możliwość realizacji projektów we współpracy z zagranicznymi instytucjami, co sprzyja wymianie kulturalnej oraz promocji Gdańska na arenie międzynarodowej. (Waga: 1, Ocena: 4, Wynik: 4) 
Suma punktów dla szans: 91 


Zagrożenia: 
1. Rosnące ceny energii: Znaczący wzrost kosztów energii oraz mediów może podnieść koszty utrzymania budynku, wpływając negatywnie na budżet działań merytorycznych i rozwój projektów. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
2. Niepewność w pozyskiwaniu zewnętrznych funduszy: Brak stabilności w zdobywaniu środków może ograniczać rozwój projektów. (Waga: 2, Ocena: 2, Wynik: 4) 
3. Niestabilność polityczna i ekonomiczna: Zmieniająca się sytuacja polityczna i gospodarcza może ograniczać finansowanie kultury. (Waga: 3, Ocena: 4, Wynik: 12) 
4. Wysokie koszty utrzymania księgarni: Koszty mogą przewyższać możliwości finansowe instytucji. (Waga: 3, Ocena: 4, Wynik: 12) 
5. Konkurencja ze strony innych instytucji: Nowe działania instytucji kultury mogą zmniejszać atrakcyjność oferty IKM. (Waga: 2, Ocena: 3, Wynik: 6) 
6. Odpływ specjalistów do innych sektorów: Przechodzenie wykwalifikowanych pracowników do bardziej atrakcyjnych finansowo sektorów utrudnia realizację długoterminowych projektów. (Waga: 2, Ocena: 5, Wynik: 10) 
7. Brak wpływu na wydarzenia w otoczeniu budynku: Problemy techniczne i niepożądane wydarzenia wokół budynku mogą negatywnie wpływać na wizerunek instytucji. (Waga: 1, Ocena: 4, Wynik: 4) 
8. Brak miejsc parkingowych: Ograniczona liczba miejsc parkingowych może zniechęcać uczestników. (Waga: 1, Ocena: 5, Wynik: 5) 
9. Zmieniające się przepisy prawne: Niekorzystne zmiany regulacji mogą wpływać na działalność instytucji kultury. (Waga: 2, Ocena: 3, Wynik: 6) 
10. Rosnąca cyfryzacja kultury: Wzrost liczby wydarzeń online może zmniejszać frekwencję na wydarzeniach stacjonarnych. (Waga: 1, Ocena: 3, Wynik: 3) 
Suma punktów dla zagrożeń: 72 


Na podstawie analizy strategia rozwoju IKM powinna skupiać się na pełnym wykorzystaniu mocnych stron i szans, przy jednoczesnym minimalizowaniu słabości i neutralizowaniu zagrożeń. Priorytetem powinno być rozwijanie projektów ekologicznych oraz wzmocnienie współpracy z sektorem 
biznesowym. Kluczowym zadaniem będzie umocnienie pozycji IKM jako instytucji integrującej kulturę, edukację i innowacje. Skupienie na dostępności projektów dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz różnych grup wiekowych pozwoli instytucji na pogłębienie relacji z mieszkańcami Gdańska. 
Efektywność operacyjna, intensyfikacja działań lokalnych oraz umiejętne pozyskiwanie funduszy zewnętrznych będą fundamentem stabilności i dalszego rozwoju. 
Bazując na SWOT i strategii „Gdańsk 2030”, chcę połączyć ambicję wzmocnienia roli IKM jako unikalnej instytucji z innowacyjnymi działaniami kulturalno-badawczymi, które wyróżnią Gdańsk na kulturalnej mapie. Oto pięć głównych celów, których realizacja pozwoli rozpocząć nowy etap w 
rozwoju IKM, opierając się na dotychczasowych sukcesach i otwierając nowe możliwości. 


Cel 1: Wzmocnienie roli IKM jako kluczowego ośrodka kulturalnego i badań nad kulturą miejską w Gdańsku 
IKM stanie się miejscem, gdzie kultura miejska przenika się z analizami społecznymi, tworząc przestrzeń do refleksji i działań na rzecz rozwoju miasta. Wzbogacimy ofertę kulturalno-badawczą, kładąc nacisk na projekty łączące kulturę z ekologią, różnorodnością społeczną oraz współczesnymi wyzwaniami miejskimi. Obserwatorium Kultury skoncentruje się na badaniach wpływu kultury na rozwój Gdańska, szczególnie w kontekście jej oddziaływania na różne aspekty życia społecznego oraz przestrzennego 
miasta. Działania te pozwolą na wzmocnienie wizerunku IKM jako innowacyjnej instytucji, kluczowej w kreowaniu nowoczesnej, inkluzywnej kultury miejskiej.  
Cel 2: Integracja działań kulturalnych z inicjatywami ekologicznymi, społecznymi i na rzecz dostępności 
IKM będzie realizować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, integrując tematykę ekologiczną z projektami kulturalnymi oraz zachęcając do refleksji nad ochroną środowiska i adaptacją do zmian klimatycznych. Działania IKM będą wzmacniać inkluzywność społeczną, dbając o pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Programy wspierające dialog międzykulturowy, różnorodność i tolerancję będą skierowane do wszystkich grup, czyniąc IKM przestrzenią dostępną dla każdego. 
Cel 3: Rozwój partnerstw 
IKM będzie rozwijać współpracę z lokalnymi organizacjami, uczelniami, radami dzielnic oraz NGO, wspierając inicjatywy obywatelskie, które aktywizują mieszkańców i wzmacniają więzi społeczne. Na arenie międzynarodowej IKM skupi się na nawiązywaniu nowych partnerstw, co pozwoli czerpać z różnorodnych doświadczeń i wzmacniać pozycję instytucji. 
Cel 4: Optymalizacja zarządzania infrastrukturą i zasobami 
Rozwiązanie problemów technicznych związanych z nową siedzibą oraz zastosowanie rozwiązań energooszczędnych pozwoli na obniżenie kosztów utrzymania oraz poprawę komfortu użytkowników. 
Dzięki temu IKM zyska przestrzeń do realizacji coraz bardziej ambitnych projektów, jednocześnie dbając o zrównoważone zarządzanie. 
Ważnym elementem będzie rozwój zespołu IKM. Zatrudnienie brakujących specjalistów oraz programy rozwojowe dla pracowników zagwarantują, że IKM będzie działać z pełnym profesjonalizmem i zaangażowaniem, minimalizując ryzyko wypalenia zawodowego i rotacji kadry. To wzmocni ciągłość działań i jakość realizowanych inicjatyw. 
Cel 5: Zwiększenie stabilności finansowej i efektywności operacyjnej 
Zapewnienie stabilności finansowej IKM to klucz do realizacji jego ambitnych celów. Dlatego planuję dywersyfikację źródeł finansowania, tak by instytucja mogła rozwijać swoje działania niezależnie od pojedynczych grantów. Celem jest nawiązanie długofalowych współprac zarówno z podmiotami publicznymi, jak i prywatnymi partnerami, co zagwarantuje płynność finansową i otworzy nowe możliwości realizacji projektów. 
Skoncentruję się także na analizie efektywności poszczególnych działań IKM, aby skutecznie zarządzać zasobami i maksymalizować ich potencjał. Wierzę, że realizacja tych celów nie tylko umocni pozycję IKM jako kluczowego ośrodka kulturalnego w Gdańsku, ale także pozwoli skutecznie odpowiadać na współczesne wyzwania i wspierać rozwój miasta. Dla mnie to szansa na stworzenie solidnych podstaw dla dalszego, dynamicznego rozwoju instytucji, otwartej na nowe inicjatywy i zaangażowanej w działania na rzecz mieszkańców oraz lokalnej kultury. 

PROGRAM 
Przedstawiam założenia programowe, przy założeniu, że ich ostateczny kształt wypracujemy wspólnie z zespołem IKM, odpowiadając na bieżące potrzeby i wyzwania. Moim celem jest, aby IKM stał się miejscem łączącym innowacyjność z zaangażowaniem społecznym, inspirującym mieszkańców do współtworzenia przyszłości Gdańska. Chcę, aby instytut aktywnie 
odpowiadał na współczesne wyzwania, angażując społeczność w rozwój kultury miejskiej. Będę dążyć do tego, by instytucja stała się przestrzenią wymiany idei i realizacji projektów o realnym wpływie na Gdańsk. Instytut będzie integrował artystów, mieszkańców, środowiska akademickie i 
biznes, odpowiadając na potrzeby lokalnej społeczności w zgodzie z priorytetami „Programu rozwojowego Gdańsk 2030”. 
Chcę, aby IKM stał się miejscem, które nie tylko odpowiada na współczesne wyzwania, ale aktywnie je kształtuje, redefiniując rolę kultury w życiu miasta i jego mieszkańców. 


IKM jako miejsce refleksji o mieście: 
IKM kontynuować będzie debatę nad rozwojem miejskim, z naciskiem na budowę społeczeństwa obywatelskiego, które aktywnie współtworzy wartości kultury Gdańska. 
• Cykle debat i wykładów: skupiające się na refleksji nad historią, architekturą, urbanistyką oraz wyzwaniami współczesnych miast, z perspektywy zarówno lokalnej, jak i globalnej. Realizowane we współpracy z czołowymi partnerami, takimi jak Biuro Architekta Miasta, Politechnika Gdańska, Akademia Sztuk Pięknych czy Uniwersytet Gdański. 
• Panele dyskusyjne i spotkania: dotyczące przemian miejskich, z udziałem mieszkańców, aktywistów, architektów i urzędników, które staną się forum wymiany doświadczeń i refleksji nad przyszłością Gdańska. 
• Rozszerzenie tematyki debat: o kwestie związane z ekologią, zrównoważonym rozwojem, urbanizacją, zmianami klimatycznymi oraz masową turystyką – kwestie kluczowe dla przyszłości Gdańska. 
• Projekty dzielnicowe: takie jak Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki, Metropolitanka i Narracje, wzmocnią zaangażowanie lokalnych społeczności w tworzenie kultury miejskiej.

 
IKM jako miejsce spotkań z literaturą: 
Wzmacnianie kultury czytelniczej i rozwijanie lokalnych i międzynarodowych inicjatyw literackich to kluczowe elementy programu literackiego IKM. 
• Wzmacnianie marek literackich Gdańska: Aby festiwale takie jak Europejski Poeta Wolności oraz Odnalezione w Tłumaczeniu mogły się rozwijać, warto zintensyfikować działania promocyjne. Należy także poszerzać programy o nowe formy prezentacji literatury oraz angażować twórców z innych 
dziedzin, aby pobudzać ich do twórczych refleksji nad literaturą. Wprowadzenie dodatkowych inicjatyw wzmocni wpływ festiwali na rozwój środowiska literackiego w Gdańsku i poza nim. 
• Rezydencje literackie: rozwój programu rezydencji, włączenie rezydentów w aktywne działania literackie IKM wzbogaci lokalną i międzynarodową scenę literacką Gdańska. 
• Festiwal Literatury dla Dzieci: dzięki doskonałemu przyjęciu w nowej siedzibie, festiwal ten zostanie rozbudowany, z naciskiem na lokalnych autorów i tematy związane z Gdańskiem. 
• Festiwal Schopenhauera: rozszerzenie festiwalu o nowe formaty, seminaria, warsztaty filozoficzne   i literackie angażujące uczestników w twórczą debatę i pisanie inspirowane myślą Schopenhauera staną się integralną częścią festiwalu. 
• Program spotkań literackich: cykliczny, z motywem przewodnim lub cyklami poruszającymi aktualne tematy. Rozszerzenie formatu np. o sesje pisania kreatywnego. Obecność tematów społecznych takich jak równość, sprawiedliwość, ekologia czy zrównoważony rozwój. 
• Księgarnia “Nurty”: to więcej niż tylko punkt sprzedaży – w założeniach to miejsce, minispotkań literackich, warsztatów, które przyciągną czytelników i wzmocnią wizerunek IKM jako instytucji kompleksowo wspierającej rozwój literatury. Utrzymanie księgarni jest wyzwaniem, jednak ma istotne 
znaczenie wizerunkowe wpisujące się w  Programy Rozwoju Gdańsk 2030. 
• Współpraca z: Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną oraz Miastem Literatury przy organizacji wspólnych projektów promujących czytelnictwo np. Noc Czytania. 


IKM jako miejsce innowacyjnych działań: 
IKM będzie otwarte na interdyscyplinarne i eksperymentalne działania, które stawiają na innowacyjność i kreatywne podejście do kultury. 
• Interdyscyplinarne wydarzenia: Organizacja cykli spotkań, debat i warsztatów, które odpowiadają na współczesne wyzwania społeczne i kulturowe, łącząc różne dziedziny, np. psychologię, psychiatrię i literaturę (kontynuacją cyklu Psychotropy) czy poświęconych zagadnieniom związanym z neuroróżnorodnością, niepełnosprawnością czy tematyką queerową. Każdy z tych tematów staje się punktem wyjścia do działań kulturalnych i artystycznych. 
• Taniec współczesny: Prezentacje i rezydencje artystów zajmujących się tańcem współczesnym, szczególnie w ramach projektu Przestrzenie Sztuki (do 2025 roku), z możliwością wypracowania nowego modelu po ewaluacji programu. 
• Program muzyczny: oparty na projektach muzycznych w nietypowych składach i formach, z innowacyjnymi podejściami do prezentacji muzyki czy cyklach koncertów muzyki alternatywnej.

 
IKM jako miejsce spotkań ze sztukami wizualnymi: 
Roczna działalność w budynku Kunsztu Wodnego ujawniła trudności w realizacji działań związanych ze sztukami wizualnymi, głównie z powodu braku dedykowanej przestrzeni wystawienniczej.  
• Kunszt Wodny może stać się miejscem prezentacji sztuk wizualnych poprzez instalacje trwale lub czasowo wpisane w architekturę budynku. Prace zamawiane lub wybierane w ramach corocznych open call będą integrować się z codzienną funkcjonalnością przestrzeni. 
• Skwer im. Polskich Harcerzy w byłym Wolnym Mieście Gdańsku, znajdujący się w sąsiedztwie IKM, to przestrzeń, którą warto ożywić poprzez instalacje site-specific oraz w przyszłości, stałe dzieła sztuki. 
Zmieniłoby to postrzeganie tego miejsca i włączyło je w życie kulturalne Gdańska. 


IKM jako miejsce działań performatywnych: 
Chociaż sala audytoryjna ma swoje techniczne ograniczenia, planuję wprowadzić do programu oryginalne, eksperymentalne formy teatralne. 
• Eksperymentalne spektakle: Prezentowane będą oryginalne i eksperymentalne formy teatralne, które odpowiadają na aktualne wyzwania społeczne i kulturalne. W programie znajdą się spektakle powstałe 
w ramach Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych oraz produkcje realizowane przez jej  partnerów. 


IKM jako miejsce rozwoju kultury filmowej: 
• IKM zamierza wspierać rozwój kultury filmowej w Gdańsku, szczegóły s.11. 
IKM jako miejsce edukacji i zaangażowania społecznego: 
Zmiana siedziby stała się impulsem do nowego spojrzenia na projekty edukacyjne i społeczne realizowane przez IKM.  
W 2024 roku IKM rozpoczął wewnętrzną ewaluację projektów edukacyjnych, takich jak Gdańskie Miniatury, Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki, Metropolitanka, a także działania edukacyjne związane z makietą Gdańska oraz Otwartym IKM. Ewaluacja ma się przyczynić do stworzenie spójnej 
koncepcji działań edukacyjnych, które będą wyróżniać ofertę instytucji. 


Podstawowe założenia: 
Przełamanie stereotypów edukacyjnych: IKM odejdzie od tradycyjnego podziału edukacji na grupy wiekowe, a skupi się na tworzeniu oferty dostosowanej do zainteresowań, potrzeb i motywacji różnych 
grup społecznych. Dostępność i inkluzywność: nowa strategia zakłada wdrożenie działań mających na celu zwiększenie dostępności oferty edukacyjnej dla wszystkich grup społecznych, w odpowiedzi na różnorodność współczesnego świata. Proces ewaluacji ma zakończyć się do końca 2024 roku, a rok 2025 będzie czasem wprowadzania nowych rozwiązań i rekomendacji.

 
IKM jako instytucja otwarta na młodzież:  
IKM otworzy się na młodzież, szczególnie tę, która przebywa w pobliżu, m.in. w galerii handlowej Forum. Już od 2023 roku Instytut angażował młodych ludzi w działania teatralne, a obecnie realizuje kolejny projekt. W ramach badania „Młody IKM” do końca 2024 roku diagnozowane będą potrzeby i 
oczekiwania młodzieży. Wyniki tego badania oraz ewaluacja zrealizowanych projektów staną się podstawą do dalszych działań.

 
IKM z sektorem prywatnym: 
Podejmę próby współpracy IKM z sektorem prywatnym, co może stanowić kluczowy element rozwoju instytucji. Firmy z branży IT będą mogły dostarczać nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne i technologie AR/VR. Projekty badawczo-rozwojowe oparte na Big Data i AI pozwolą na działania oparte na analizie preferencji mieszkańców oraz personalizację oferty kulturalnej przy użyciu sztucznej inteligencji. Ponadto firmy mogą wykorzystać partnerstwo z IKM do realizacji własnych strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), angażując pracowników do współpracy przy działaniach edukacyjnych.

 
Zrównoważony IKM i ekologia w kulturze: 
IKM będzie współpracować z organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska, aby włączyć kwestie ekologiczne do swojej działalności. Celem będzie zwiększanie świadomości ekologicznej nie tylko wśród mieszkańców, ale także w sektorze kultury, pokazując, jak twórcze podejście może wspierać odpowiedzialne gospodarowanie zasobami i kształtować nowe standardy działania instytucji kultury.

 
IKM poza siedzibą: 
Zmiana siedziby IKM wpłynęła na model funkcjonowania instytucji, skoncentrowany obecnie na nowoczesnej przestrzeni w Kunszcie Wodnym. Jednak działania w dzielnicach i odkrywanie miasta przez sztukę oraz działania społeczne w przestrzeni miejskiej wciąż pozostają istotnym elementem programu. 
• Trwa ewaluacja projektów, takich jak Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki oraz Metropolitanka, w celu wyznaczenia nowych ścieżek rozwoju i współpracy z lokalnymi partnerami  
• Festiwal Narracje pozostaje ważnym elementem działań poza siedzibą IKM. 
• Działania w najbliższym sąsiedztwie IKM - Skwer im. Polskich Harcerzy, wprowadzenia sztuki do przestrzeni miejskiej oraz ożywienia tego miejsca.

 
IKM dla kadr kultury: 
IKM wzmocni kompetencje pracowników sektora kultury, oferując im dostęp do nowoczesnych szkoleń i projektów badawczych, odpowiadających na współczesne wyzwania kulturalne i społeczne. 
• Wzmacnianie kompetencji kadr kultury: poprzez organizację specjalistycznych szkoleń i projektów badawczych, IKM będzie wspierać rozwój wiedzy i umiejętności osób działających w sektorze kultury, 
dostosowując je do współczesnych potrzeb i wyzwań. 
• Platforma wymiany myśli i sieciowania: IKM jako ośrodek, który nie tylko doskonali, ale i integruje środowisko kultury 
• Obserwatorium Kultury będzie kluczowym narzędziem współpracy międzysektorowej, wymiany wiedzy i synchronizacji działań badawczych w obszarze kultury  
• Konferencja “Marketing w Kulturze” jako ogólnopolska platforma podnoszenia umiejętności wymiany doświadczeń 
• Forum Kultury Cyfrowej wspiera rozwój współpracy między instytucjami kultury, biznesem oraz branżami IT i technologii, umacniając Gdańsk jako centrum nowoczesnej kultury cyfrowej. 
• Medialab — łączenie kultury, aktywizmu społecznego, edukacji i technologii, tworzenie przestrzeni eksperymentu i współpracy. Integruje środowisko branży kreatywnej, w tym twórców animacji komputerowej i wizualizacji muzycznych z branżą IT i Tech (Animaton, MusicJam). Medialab szybko 
reaguje na nowe trendy, adaptując je do programu spotkań i warsztatów. Wspiera odpowiedzialne wykorzystanie nowych mediów i technologii w rozwoju kultury i społeczeństwa.

 
PLAN ROZWOJU OBSERWATORIUM KULTURY WRAZ PROPOZYCJĄ BADAŃ I ANALIZ Z 
ZAKRESU KULTURY 
Obserwatorium Kultury w IKM działa od 2012 roku, realizując projekty badawcze nad uczestnictwem w kulturze oraz popularyzując wiedzę o zarządzaniu kulturą. Pierwszym przedsięwzięciem było badanie 
„Poszerzenie pola kultury”, powstałe we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim i Instytutem Badań nad Gospodarką, współfinansowane przez MKiDN. Przez lata Obserwatorium prowadziło liczne badania, warsztaty i szkolenia, wspierając kadrę kultury i przekładając teorię na praktyczne działania kulturalne. W 2023 roku, ze względu na zmiany kadrowe oraz przenosiny do nowej siedziby w Kunszcie Wodnym, ograniczono działania do badań kluczowych grup publiczności IKM w nowym kontekście. W 2024 roku 
realizowane są badania „Młody IKM” dotyczące potencjalnej młodzieżowej publiczności oraz projekt dotyczący niematerialnego dziedzictwa kulturowego Gdańska. Od lipca 2024 dr Bartłomiej Lis pełni obowiązki kierownika Działu Badań i Rozwoju. Pracujemy nad strategią działań działu, ewaluacją 
projektów edukacyjnych i ich dostępności oraz nowym otwarciem i celami dla Obserwatorium Kultury. 
IKM planuje rozwijać współpracę lokalnie (m.in. z Uniwersytetem Gdańskim i Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, Pracownią Kultury NCK) oraz nawiązywać kontakty ogólnopolskie, starając się także o włączenie do Narodowego Obserwatorium Kultury i przyszłego Obserwatorium Trendów w Kulturze. 


I. Przestrzeń dla miejskich dyskusji  
Jednym z filarów działalności Obserwatorium Kultury będzie tworzenie dyskursu miejskiego oraz refleksji nad najważniejszymi przemianami społeczno-kulturowymi w Gdańsku oraz w regionie, Polsce i Europie. Wspieranie miasta w poszukiwaniu i wdrażaniu najlepszych rozwiązań. W ramach proponowanych projektów badawczych, które chcemy podejmować i sukcesywnie realizować w perspektywie najbliższych lat (do 2029 znajdują się propozycje wokół następujących obszarów:

 
1. Diagnozowanie aktualnych trendów 
Kultura jako ważne narzędzie do reagowania na diagnozowane trendy (m.in. https://infuture.institute/ - mapa trendów, Trendy w rozwoju ludzi na 2024, House of skills) odnoszące się do zagrożeń, wyzwań, problemów z którymi borykać się będzie społeczeństwo, w tym w ogromnej mierze miasta i ich 
mieszkańcy. Sektor kultury powinien tu być szczególnie uważny, aby pomagać w poszukiwaniu rozwiązań i programowaniu działań, w których kultura może być pomocna np.: 
• Starzenie się gdańszczan i doświadczenie starości: w obliczu zmian demograficznych wyzwaniem staje się określenie potrzeb kulturalnych seniorów oraz zaprojektowanie narzędzi zapobiegających problemom związanym z tym procesem, jak samotność. Kategoria „bliskości” (przestrzennej i emocjonalnej) wymaga pogłębienia, szczególnie w kontekście idei „miasta 15-minutowego” (badanie Starość i miasto). 
• Dobrostan mieszkańców Gdańska (w różnym wieku) zyskuje na znaczeniu, a zdrowie fizyczne psychiczne oraz rola kultury w procesach zdrowienia są już uznawane przez Komisję Europejską i agendy UE. Badanie Choroba i miasto/kultura obejmuje zagadnienia socjologii kultury, z perspektywą 
opracowania rekomendacji dla gdańskiego sektora kultury, wspierającego procesy zdrowienia. 
• Tożsamość (indywidualna, grupowa, społeczna): wobec polaryzacji społecznej i glokalizacji, tożsamość staje się kluczowym aspektem do analizy, zwłaszcza w kontekście migracji i napływu nowych mieszkańców do Gdańska. Warto badać "gdańskie mitologie", czyli to, co kształtuje współczesne poczucie gdańskości oraz czy pojawiają się nowe mity związane z migracjami. Płynność tożsamości młodych pokoleń wymaga refleksji badawczej. Badania z młodzieżą o Gdańsku dziś oraz projekty 
Nomadzi, migranci, ekspaci będą kontynuacją badań Niematerialne dziedzictwo Gdańska z lat 2024-2025.” 
• Sprawność i niepełnosprawność w miejskim środowisku: na ile kultura miejska jest dostępna dla różnych ciał i różnych poziomów sprawności? Czy jest wystarczająco włączająca, inkluzywna? Czy np. rozbudowana oferta przewodnictwa miejskiego włącza wrażliwość i doświadczenia osób o 
szczególnych potrzebach (badanie Miejskie spacerowanie. Od przyjemności do konieczności). 


2. Badanie gdańskiego pola kultury 
Badania będą kontynuować i poszerzać refleksje badaczy z lat 2012-2014, analizując gdańskie środowisko kultury, w tym sektor publiczny, pozarządowy, biznesowy oraz grupy nieformalne i aktywistyczne. To próba podzielonej na etapy jakościowej diagnozy środowiska kultury. Wśród pytań 
badawczych znajdą się kwestie dotyczące roli kultury w budowaniu wizerunku miasta, określenia przyszłości gdańskiej kultury, wskazania kluczowych wartości, które ją organizują, oraz identyfikacji problemów i potrzeb kulturotwórców. Badania obejmą także mapowanie miejsc kultury, analizę kapitałów (kulturowych, społecznych, symbolicznych), jakimi dysponują twórcy, oraz ocenę ich możliwości i wyzwań w realizacji polityk miejskich. Istotne będzie również zbadanie, jak wygląda kondycja sektora kultury w kontekście profesjonalizacji, zarobkowania oraz realizacji celów 
zawodowych i osobistych. 


3. Gdańskie przemysły kreatywne 
Badania dotyczące funkcjonowania biznesowych i komercyjnych przestrzeni o potencjale kulturotwórczym mają na celu stworzenie modelu przemysłów kulturowych, które mogą wspierać budowanie społeczności obywatelskich i animowanie wspólnot sąsiedzkich. Proponowane pilotażowe badanie na wybranej dzielnicy Gdańska sprawdzi, czy idea "społecznej odpowiedzialności biznesu" może działać na mniejszą skalę oraz jak instytucje kultury mogłyby wspierać lokalne przedsiębiorstwa, aby stały się aktywnymi partnerami społeczno-kulturalnymi. Uzupełnieniem będą badania nad gdańskimi innowacjami społecznymi, które wykorzystują kulturę do wprowadzania zmian społecznych np. we współpracy z Referatem Współpracy Lokalnej i Innowacji Społecznych UM Gdańska. 
Proponowane obszary badań ściśle odpowiadają celom strategicznym i programom rozwoju Gdańska do 2030 roku. W ramach Programu Rozwoju Wspólne Miasto wspierają cele: wzrost dobrostanu, poprawę zdrowia mieszkańców oraz rozwój kultury fizycznej (II.3) oraz włączanie społeczne i tworzenie warunków do długiego, niezależnego życia (II.4). W Programie Rozwoju Innowacyjne Miasto odpowiadają celowi: wzmocnienie roli kultury w rozwoju miasta (IV.4). W Programie Rozwoju Dostępne Miasto koncentrują się na poprawie warunków ruchu pieszego z uwzględnieniem osób o 
szczególnych potrzebach (III.1). 


II. Obserwatorium dla IKM 
Obserwatorium powinno służyć też samej instytucji. Co może przełożyć się na zwiększanie świadomości oraz poczucia celowości realizowanych przez IKM działań (we współpracy z otoczeniem społecznym i publicznością) poprzez badanie publiczności Instytutu Kultury Miejskiej oraz realizację ewaluacji projektów i procesów/wydarzeń organizowanych przez IKM. 
Badania publiczności IKM w Kunszcie Wodnym, które pozwoli odpowiedzieć na pytania o tożsamość instytucji, analizę programu oraz określenie ścieżki uczestnictwa w kontekście wydarzeń/projektów IKM oparta na pracy z osobami reprezentujące różne grupy. Uzupełnieniem badań jakościowych 
powinny być zewnętrznie przeprowadzone badania ilościowe, wykorzystując np. dane mobilne z danymi lokalizacyjnymi.  
Oprócz badań publiczności warto zastanowić się na samą przestrzenią Kunsztu Wodnego. Semantyką budynku, jego wyzwaniami, sensorycznością, możliwościami a także dostępnością zarówno programu jak i przestrzeni dla różnych grup, w tym osób z niepełnosprawnościami.  W ramach OK prowadzona będzie ewaluacje wybranych projektów IKM oraz wsparcie analityczne dla Działów IKM w kontekście oceny wyników frekwencyjnych, sprzedaży biletów, danych z sieci (zasięgi).

 
III. Popularyzacja wiedzy 
Trzecim filarem działalności Obserwatorium będzie upowszechnianie wyników badań – zarówno własnych, jak i realizowanych we współpracy z innymi instytucjami, oraz ważnych dla gdańskiego pola kultury. Chcemy, aby Obserwatorium było obecne w programie IKM w Kunszcie Wodnym. Planowane jest stworzenie trójmiejskiej sieci badaczy, by dzielić się pomysłami i realizować wspólne projekty. Ważnym elementem będą warsztaty dla instytucji kultury, kadr i urzędników na temat badań 
społecznych oraz praktycznego wykorzystania wyników. Działania te obejmą publikacje rocznych podsumowań i sieciowanie instytucji kultury. 
Chcielibyśmy także przetestować formułę Otwartego IKM w ramach Obserwatorium, oferując finansowanie badań miejskich dla grup nieformalnych i organizacji, z prezentacją wyników podczas spotkań. Obserwatorium będzie wspierać konsultacyjnie i edukacyjnie inicjatywy badawcze lokalnych NGO oraz instytucji kultury. 
Zakładam, że proponowane pomysły i działania będą inicjowane, koordynowane i realizowane przez zespół Działu Badań i Rozwoju IKM, we współpracy z zewnętrznymi badaczami działającymi zarówno na polu gdańskiej, jak i ogólnopolskiej nauki. Ich realizacja będzie zależna od wypracowanych partnerstw oraz dostępnych środków – zarówno z budżetu IKM, jak i pozyskanych z zewnętrznych źródeł, np. z KPO dla Kultury (Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych) czy przyszłych programów NCK, związanych z Narodowym Obserwatorium Kultury.

 
PLAN ROZWOJU PUNKTU INFORMACJI KULTURALNEJ. 
PIK ma pełnić funkcję węzła komunikacyjnego między różnymi podmiotami kulturalnymi, zapewniając mieszkańcom i turystom szybki i łatwy dostęp do kompleksowej informacji o wydarzeniach.

 
1. Integracja informacji o wydarzeniach kulturalnych 
Kluczowym dla rozwoju PIK do 2029 roku będzie stworzenie jednolitej platformy informacyjnej przez miasto oraz Gdańską Organizacją Turystyczną (GOT), która zintegruje dane z różnych źródeł, takich jak platforma jestemzgdanska.pl, umożliwiając dostęp do informacji o wydarzeniach, a także Gdańskie Centrum Multimedialne (GCM) poprzez konsolidację z gdansk.pl. PiK będzie korzystać z tej platformy, aby oferować mieszkańcom i turystom pełny przegląd wydarzeń kulturalnych w jednym miejscu.

 
2. Aktywne pozyskiwanie materiałów promocyjnych 
Rozwój PIK wymaga nawiązania współpracy z podmiotami pozainstytucjonalnymi, takimi jak lokalne grupy artystyczne, kluby czy niezależni twórcy. PIK powinien aktywnie zbierać informacje i materiały 
promocyjne dotyczące wydarzeń spoza głównego nurtu instytucji kulturalnych, co przyczyni się do dywersyfikacji oferty.

 
3. Zwiększenie dostępności i inkluzywności 
Aby Punkt Informacji Kulturalnej spełniał oczekiwania różnych grup społecznych, niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań poprawiających dostępność: Instalacja pętli indukcyjnej w celu ułatwienia 
komunikacji z osobami niedosłyszącymi, zdalny dostęp do tłumaczy polskiego języka migowego, ułatwienia dla osób starszych i osób z ograniczeniami ruchowymi. 


4. Programy lojalnościowe i integracja z Kartą Mieszkańca  
PIK powinien wdrożyć programy lojalnościowe, które motywowałyby regularnych uczestników wydarzeń do częstszego korzystania z oferty kulturalnej. Współpraca z programem Karta Mieszkańca umożliwi użytkownikom dostęp do zniżek na wydarzenia organizowane w mieście.

 
5. Zintegrowany system sprzedaży biletów 
Elementem rozwoju oferty PIK będzie wdrożenie zintegrowanego systemu sprzedaży biletów (zarówno stacjonarnie w PIK jak i online), który obejmie większość wydarzeń kulturalnych w Gdańsku.  W 2023 roku GOT podjął działania mające stworzyć taką możliwość. Ze względu na brak włączenia się gdańskich instytucji projekt nie ruszył. Obecnie trwa analiza przygotowywana na zlecenie GOT, na podstawie której wypracowane zostaną nowe rozwiązania, spełniające oczekiwania gdańskich instytucji.

 
PLAN ROZWOJU KULTURY FILMOWEJ W GDAŃSKU, OPARTY NA WSPÓŁPRACY Z GDAŃSKIM FUNDUSZEM FILMOWYM ORAZ GDAŃSKĄ KOMISJĄ FILMOWĄ. 
Kino IKM 
Kino w IKM działa od października 2023 roku w Sali Audytoryjnej Kunsztu Wodnego. Do końca roku program proponowali twórcy Kina Kameralnego, natomiast od lutego 2024 roku programowanie przejęła Patrycja Blindow, kiniarka Roku 2021 według SKS, a także osoba odpowiedzialna za kino 
Żeglarz w Jastarni. 
Chcemy, aby działalność Kina IKM wyróżniała się na tle sąsiadujących kin (Helios w Forum Gdańsk, Kino Kameralne, nowe kino Spectrum w Kocie), oferując: 
• Przemyślany repertuar: Będziemy bazować na najnowszych produkcjach, ale także dobierać filmy tematycznie i historycznie. 
• Zróżnicowane formy: Zapewnimy różnorodność – film fabularny, dokumentalny i animowany, dla różnych grup odbiorców. 
• Film jako pretekst do dyskusji: Seanse wzbogacimy o prelekcje, dyskusje, spotkania z twórcami oraz warsztaty. Zapraszani eksperci to nie tylko filmowcy, ale również dziennikarze, historycy, socjologowie, sportowcy, psychologowie czy naukowcy. Chcemy, by temat spotkań odnosił się 
zarówno do samego filmu, jak i do współczesnych wyzwań społecznych czy historycznych. 
Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że takie formaty są oczekiwane przez widzów i przyciągają szerszą publiczność do Kina IKM 
Inne formy i inicjatywy: 
• Dla różnych grup odbiorców: Kontynuacja pokazów dla rodzin z dziećmi, szczególnie w niedzielne poranki. czynnikiem znacznie zwiększającym prawdopodobieństwo wizyt w kinie jest posiadanie dzieci: rodzice zgodnie deklarują, że chodzą z dziećmi do kina, zwłaszcza jeżeli widzą atrakcyjny 
repertuar (na podstawie Badania segmentacyjne widzów w Polsce – FALA 6, czerwiec 2024, PISF). 
• Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami: Planujemy regularne seanse z audiodeskrypcją, napisami w języku polskim oraz tłumaczeniem na PJM 
• Pora dla seniora: Chcemy utrzymać cykl dedykowany seniorom z preferencyjnymi cenami biletów, rozszerzając go o dodatkową ofertę 
• Dla nowych mieszkańców: Planuję kontynuację cyklu „For English Press Monday” – nieanglojęzyczny filmy z angielskimi napisami dla anglojęzycznych mieszkańców Gdańska. 
• Refleksje nad miastem: Chcemy rozwijać cykl w stylu „Miasto Projekcje”, w którym film dokumentalny będzie punktem wyjścia do dyskusji o architekturze, urbanistyce oraz współczesnych wyzwaniach, we współpracy z organizacją ekspercka np. Towarzystwem Urbanistów Polskich. 
• DKF (Dyskusyjny Klub Filmowy): Raz w miesiącu będziemy organizować spotkania z krytykiem filmowym, który zaprezentuje wybrany film spoza nurtu komercyjnego w formule prelekcja – projekcje – spotkanie. Niezbędne będzie stowarzyszenie w Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, aby móc posługiwać się nazwą „Dyskusyjny Klub Filmowy” i akronimem „DKF. 
Możliwość otrzymania dofinansowania w ramach Programów Operacyjnych PISF. Upowszechnianie kultury filmowej. 
• Filmowy Gdańsk: Wprowadzenie cyklu „Gdańsk na ekranie”, prezentujący filmy związane z Gdańskiem, z udziałem lokalnych twórców. 
• Festiwale i przeglądy: Planujemy organizować repliki uznanych festiwali filmowych, takich jak AfryKamera, LGBT+ Film Festival Poland czy WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie oraz formatu dla dzieci i młodzieży jak Festiwal Filmów Młodego Widza Wędrujące Ale Kino!, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młode Horyzonty czy „Kino w trampkach”. Zacieśnianie 
współpracy z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, aby zaangażować twórców obecnych na festiwalu. W wieloletniej perspektywie wykreowanie własnego, oryginalnego pomysłu na przegląd/festiwal. 
• Edukacja filmowa: Planuję wprowadzenie programu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży, we współpracy z „Młode Horyzonty Edukacja” lub „KinoSzkoła”, najwcześniej od roku szkolnego 2026/27.

 
Promocja i rozwój Kina IKM 
• Stałe dni projekcji: Zależy nam, aby kino miało regularne projekcje w stałe dni, bez odwoływania ich na rzecz innych wydarzeń. 
• Oznaczenie kina: neon oraz ramy na plakaty, aby było bardziej rozpoznawalne. 
• Nazwa kina: utrzymanie nazwy KinoIKM lub podjęcie próby wykreowania własnej nazwy poddanej publicznemu głosowani, co pomoże zbudować zaangażowaną społeczność wokół niego.

 
Status kina studyjnego 
Od czerwca 2024 Kino IKM ma status kina studyjnego o charakterze lokalnym w ramach Sieci Kin Studyjnych, która zrzesza ponad 240 kin w całej Polsce, odznaczających się ambitnym, wartościowym repertuarem. Z jednej strony są to zobowiązania wynikające z wymogów dla kin studyjnych, z drugiej strony oprócz prestiżu jest ułatwieniem w uczestniczeniu we wspólnych inicjatywach. IKM może się także starać o dofinansowanie kosztów organizacji przedsięwzięć upowszechniających i popularyzujących sztukę filmowa w ramach Programu Sieć Kin Studyjnych. 


Polityka cenowa 
Chcę utrzymać ceny biletów na poziomie 22 zł, ponieważ badania pokazują, że widzowie uznają taką cenę za atrakcyjną i uczciwą (6 fala Badania PISF z czerwca 2024)  Planuję także oferować preferencyjne ceny dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami, na poziomie maksymalnie 12 zł.

 
Wyzwania przed kinem 
Budowanie stałej publiczności, która pozwoli osiągnąć średnią liczbę widzów - 22 osoby na seansie, czyli średnią dla kin w województwie pomorskim (Dane za 2022 rok Rocznik statystyczny GUS, w 2020 roku 
liczba ta wynosiła 20). Publiczność kina IKM: od 1 października 2023 do 30 kwietnia 2024: 4001 osób na 242 pokazach, co średnio daje 16 osób na pokazie. Uwzględniając kolejne miesiące (do 20.08) liczba ta spadła do 10 osób. Jak widać wyzwaniem w kolejnych latach będzie zatrzymanie letniego spadku, na który może być odpowiednio dobrany repertuar, zmniejszona liczba seansów, letnie akcje specjalne. Do wypracowania po analizie danych za cały rok funkcjonowania kina IKM. 

Gdański Fundusz Filmowy (GFF) 
Gdański Fundusz Filmowy, który powstał w kwietniu 2022 roku, działa w strukturach Instytutu Kultury Miejskiej. Jego celem jest wspieranie produkcji filmowych, które promują Gdańsk jako miasto o wyjątkowym charakterze, bogatej kulturze i wartościach. Wspiera rozwój lokalnego sektora audiowizualnego. Każdego roku Rada GFF wybiera producentów, którzy otrzymują wsparcie finansowe na realizację swoich projektów. W pierwszej edycji, zgłoszonych zostało 18 projektów, z których dofinansowanie 
otrzymały 4 produkcje. W drugiej edycji liczba zgłoszeń wyniosła 16, a wsparcie otrzymało 7 projektów. W trzeciej edycji również zgłoszono 16 projektów, co pokazuje, że działania promujące fundusz dotarły do szerokiego grona twórców. Dzięki tej aktywności, GFF skutecznie wspiera rozwój lokalnej branży filmowej.

 
Plany na rozwój i współpracę 
Rozwijać będziemy współpracę z festiwalami filmowymi, takimi jak Nowe Horyzonty, FPFF w Gdyni, Young Horizons Industry, Octopus Film Festival i innych, podczas których możliwa jest promocja GFF skierowana do branży filmowej. Będziemy również organizować wydarzenia dla branży, takie jak Fam Tour (spaceru filmowego), podczas FPFF, czy współpracę z zarządem Europejskiej Akademii Filmowej. Planujemy rozwijać partnerstwa z Atelier Scenariuszowym wspieranym przez Canal+. W ramach dwóch edycji konkursu Gdańsk Script otrzymaliśmy ponad 160 scenariuszy, co pokazuje duże zainteresowanie tym projektem. W planach stworzenie wydarzenia branżowego, podsumowującego kolejne edycje konkursu, w którym udział wezmą także laureaci i laureatki Gdańsk Script. 


Premiery filmowe i promocja lokalna 
Pierwsza premiera filmu dofinansowanego przez GFF miała miejsce w 2024 roku („Rock Bottom”). W 2025 roku prognozuję siedem premier, które będziemy współorganizować, co pozwoli na dalszą promocję funduszu i integrację lokalnego środowiska filmowego. 


Green filming 
W przyszłych edycjach konkursu GFF wprowadzimy wymóg przedstawienia przez producentów działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu produkcji filmowej na środowisko naturalne, zgodnie z koncepcją „green filming”. Podlegać ono będzie ocenie eksperckiej i będzie miało wpływ na przyznanie kwoty wsparcia. Chcę, aby te kroki wpisały się w inicjatywę „Film dla klimatu”, której celem jest promowanie zrównoważonej produkcji audiowizualnej w Polsce. Działania te są również zgodne ze strategią rozwoju miasta Gdańsk 2030, która kładzie nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska.

 
Członkostwo w międzynarodowych sieciach 
W najbliższych latach zamierzam wstąpić z GFF i GKF do międzynarodowych sieci branżowych, takich jak: 
• EUFCN (European Film Commissions Network), skupiająca europejskie komisje filmowe, 
• Cine-Regio, zrzeszająca regionalne fundusze filmowe, 
• AFCI (Association of Film Commissioners International), międzynarodowa organizacja wspierająca produkcje filmowe. 
Członkostwo w tych sieciach pozwoli na czerpanie z doświadczeń innych organizacji oraz nawiązywanie międzynarodowych kontaktów, co znacząco wspomoże rozwój GFF. Ze względu na wysoki koszt członkostwa w AFCI, który wynosi 3000 Euro rocznie, dołączenie do tej sieci uzależniam od dalszego rozwoju Funduszu i Komisji Filmowej. W pierwszej kolejności planuję skoncentrować się na budowaniu sieci kontaktów i uczestnictwie w EUFCN i Cine-Regio. 

Lokacje filmowe 
Gdańska Komisja Filmowa jest także odpowiedzialna za poszukiwania i katalogowanie lokacji ukazujących potencjał miasta jak i za tworzenie bazy firm dla i z branży filmowej. Planujemy dalszy rozwój bazy lokalizacji filmowych, które ukazują różnorodność architektoniczną miasta i jego otoczenia, od historycznych budynków po nowoczesne przestrzenie miejskie. Dzięki tej bazie, będziemy przyciągać producentów filmowych, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, oferując im zróżnicowane przestrzenie filmowe. Zadbamy o ich promocję w branży, aby Gdańsk stał się chętnie wybieranym 
miastem do realizacji produkcji audiowizualnych. 
Rozwój GKF związany ze zwiększeniem zespołu powinien prowadzić w ciągu najbliższych 4 lat, także do stworzenia ewentualnej oferty i cennika usług związanych z produkcjami filmowymi i ich realizacją dla producentów.

 
Udział w targach branżowych 
Planujemy również udział w branżowych targach, takich jak FOCUS London, skierowanych do profesjonalistów z brytyjskiej branży filmowej. Jeśli będzie możliwość, chciałabym współpracować z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, aby móc zaprezentować Gdańsk i jego potencjał na międzynarodowej arenie filmowej. 


Współpraca z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi 
Międzynarodowe Targi Gdańskie są ważnym partnerem w promocji Gdańska jako filmowej lokalizacji. Dzięki inwestycji w nowoczesną halę, która spełni funkcje wystawiennicze, konferencyjne, estradowe oraz przystosowanej do produkcji filmowej, Targi są doskonałym miejscem do organizacji różnorodnych wydarzeń audiowizualnych. Współpraca z Targami może pozwolić na wykorzystanie ich, a także wspólny udział w wydarzeniach branżowych (FOCUS London). 


Współpraca edukacyjna z Uniwersytetem Gdańskim 
Planuję rozwijać współpracę z Uniwersytetem Gdańskim, zwłaszcza z Zakładem Filmów i Mediów, aby studenci zainteresowani kulturą audiowizualną mieli możliwość odbycia praktyk oraz angażowania się 
w działania Gdańskiego Funduszu Filmowego i Gdańskiej Komisji Filmowej. Od 2021 roku na Uniwersytecie Gdańskim działa Akademia Polskiego Filmu. W ramach współpracy chcę rozszerzyć ten projekt na Kino IKM, aby organizować spotkania otwarte dla wszystkich mieszkańców Gdańska, nie 
tylko dla studentów UG.  


Promocja GFF wśród mieszkańców i turystów 
Planuję także promować działalność GFF wśród mieszkańców i turystów. Zamierzam organizować coroczne pokazy filmów wspieranych przez Fundusz w danym roku, w ramach cyklu „Filmowy Gdańsk” ze specjalną ceną biletów/karnetów, a także zadbać o dostępność projekcji dla osób z 
niepełnosprawnościami – wprowadzić seanse z audiodeskrypcją, napisami oraz tłumaczeniem na PJM. 


Filmowe spacery po Gdańsku 
W przyszłości planuję stworzyć filmowe spacery po Gdańsku, bazujące na doświadczeniach Instytutu Kultury Miejskiej w organizacji spacerów tematycznych (Lokalne Przewodniczki i Przewodnicy, 
Metropolitanka). Chcę również, abyśmy przygotowali mapę filmowych miejsc w Gdańsku, która uzupełniona będzie o oznaczenia tych lokalizacji w przestrzeni miejskiej. Myślę też o wprowadzeniu miejskiej gry filmowej/kinowej, której celem będzie odkrywanie istniejących i historycznych miejsc związanych z kulturą filmową miasta.

 
KONCEPCJA ZARZĄDZANIA FINANSAMI I MAJĄTKIEM INSTYTUTU KULTURY MIEJSKIEJ. 
Niniejsza koncepcja obejmuje długoterminową strategię finansową na lata 2025–2029, która skupia się na minimalizowaniu kosztów operacyjnych, zwiększaniu przychodów oraz efektywnym zarządzaniu infrastrukturą. 

Zarządzanie finansami 
Prognoza budżetowa (2025–2029) 
Przewiduję, że koszty operacyjne instytucji będą stale rosły, głównie ze względu na wzrost cen energii i usług zewnętrznych. Aby przeciwdziałać temu trendowi, konieczne będzie wdrożenie działań optymalizujących koszty operacyjne. Jednym z rozwiązań jest przejście z prowadzenia pełnej 
działalności przez siedem dni w tygodniu do sześciu, co pozwoli „złapać organizacyjny oddech” instytucji, pozwoli również na wykonywania niezbędnych prac wewnętrznych oraz na przeprowadzenie 
systematycznych przeglądów i napraw infrastruktury. Dodatkowo, inwestycje w odnawialne źródła energii (OZE) mogą przynieść długoterminowe oszczędności. Z uwagi na fakt, że koszty energii będą rosły w szybkim tempie (możliwy, niestety w optymistycznej wersji wzrost o 35% do 2029 roku), mogą one znacząco wpłynąć na całkowity budżet operacyjny instytucji, jeżeli nie zostaną wprowadzone mechanizmy kompensujące ten wzrost. W 2024 roku, zakładamy koszty utrzymania instytucji na poziomie 8 218 507 PLN. Koszty energii na ten rok wynosi ok. 878 000 PLN, co stanowi około 10,6% całkowitych kosztów operacyjnych. Inwestycja w instalację paneli fotowoltaicznych lub innych odnawialnych źródeł energii pozwoliłaby na zmniejszenie zapotrzebowania na energię kupowaną z zewnętrznych źródeł o ok. 30%. W prognozie budżetowej na lata 2026-2029 propozycja tej inwestycja na zakup paneli fotowoltaicznych została ujęta w 2027 roku. Ponadto warto rozważyć automatyzację systemów oświetlenia, systematyczną wymiana sprzętu na bardziej energooszczędny – to kroki, które mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii.

 
Zwiększenie przychodów 
Aby zrównoważyć rosnące koszty, planuję:  
• rozwój wynajmów komercyjnych przez np. promocyjne oferty dla podmiotów komercyjnych (przygotowanie materiałów reklamowych, cenników, celowane działania promocyjne), z zachowaniem równowagi pomiędzy programem instytucji a „wydarzeniami obcymi” 
• zwiększenie organizacji płatnych wydarzeń (np. stopniowe wprowadzanie opłat za spotkania autorskie)  
• podjęcie działań zmierzających do pozyskania sponsorów strategicznych wydarzeń - nowa siedziba IKM stwarza nowe możliwości, które mogą być świadczeniem w ofercie dla sponsora. 
• rozszerzenie formy koprodukcji, współpracy, w której poprzez kooperację z innymi podmiotami możemy współfinansować wspólne projekty, odciążając budżet, tak jak to ma miejsce przy obecnie realizowanych projektach: Polska Sieć Sztuk Performatywnych (CK Zamek z Poznania, Komuna Warszawa), Narracje (GGM). 


Zarządzanie majątkiem 
Aby zapewnić efektywne wykorzystanie przestrzeni oraz minimalizować koszty utrzymania, planuję modernizację w zakresie efektywności energetycznej. Instalacja paneli fotowoltaicznych oraz optymalizacja systemów zarządzania energią są kluczowym elementem. Koszty związane z usługami obcymi, takimi jak ochrona czy sprzątanie, powinny być systematycznie monitorowane optymalizowane. Rozważam wprowadzenie umów długoterminowych z firmami oferującymi konkurencyjne ceny, w ramach prowadzonych postępowań PZP. W tym celu niezbędne będzie 
zabezpieczenie środków w budżecie IKM w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej. Konieczne jest także usprawnienie współpracy z zarządcą budynku- Gdańskimi Nieruchomościami, gdyż obecna umowa z jednej strony przenosi odpowiedzialność za wszystkie naprawy, serwisy, modernizacje 
na IKM, z drugiej strony każdorazowo wymagane jest potwierdzenie i zgoda GN. Bardziej efektywne byłoby, gdyby GN odpowiedzialne były tylko za zarządzanie przestrzeniami wspólnymi w ramach Wspólnoty z Forum. 
Ponadto wdrożenie nowych lub rozbudowa już posiadanych systemów zarządzania znacząco ułatwi optymalizacje kosztów i usprawni pracę zespołu np. elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczny planner, system zajętości sal może przynieść znaczące korzyści operacyjne, umożliwiając bardziej 
efektywne zarządzanie liczbą wydarzeń i projektów. 
Jednym z kluczowych wyzwań w 2025 roku jest przygotowanie strategii działania księgarni Nurty, która jest ważna wizerunkowo dla instytucji, oraz Miasta Gdańska, zwłaszcza w dobie zamykania księgarń kameralnych. Założenia budżetowe przyjęte na 2024 rok- finansowanie kosztów wynagrodzenia dwóch etatowych pracowników księgarni z jej dochodu są nierealne przy takiej powierzchni, liczbie woluminów i poziomie marży oraz realiach rynkowych, dotyczących sprzedaży książek. W obecnej 
sytuacji pozyskane przez IKM przychody własne z pozostałych działań są przeznaczane na utrzymanie Księgarni, zamiast dofinansowywać działania merytoryczne o dużym potencjale rozwojowym i przychodowym. Podejmę próbę oddania księgarni w najem. Tak, jak było to w pierwotnych założeniach funkcjonowania IKM w Kunszcie Wodnym.

 
Działalność merytoryczna 
W 2024 przewidywana jest realizacja ok. 900 rożnych działań, co daje średnio 75 wydarzeń miesięcznie. Wiele z nich to także efekt współprac i partnerstw angażujących zespól IKM, a także wynikających z pozyskanych środków zewnętrznych. Realizacja takiej liczby działań sprawia, że sami między sobą konkurujemy o publiczność, organizując w tym samy czasie różne wydarzenia w budynku. Konieczne jest optymalizacja tej liczby, aby zmieściła się w nim działalność programowa IKM, a także wydarzenia partnerskie i wynajmy. Zabezpieczenie funduszy na bieżącą działalność, a także inwestycje w efektywność operacyjną, stanowi klucz do realizacji planów IKM na przyszłość. 
Udział działalności IKM w życiu kulturalnym mieszkańców Gdańska jest istotny – instytucja obsługuje około 10% populacji miasta, co stanowi 3,8% ogólnej liczby uczestników wydarzeń kulturalnych w Gdańsku, wynoszącej w 2023 roku 1 285 470 osób (według danych GUS). Warto także zwrócić uwagę na odwiedzających siedzibę Kunszt Wodny, gdzie wg obserwacji średnio przebywa około 20 osób na godzinę, co daje około 200 osób dziennie i 6 000 osób miesięcznie. W skali roku oznacza to dodatkowych 72 000 odwiedzających, co znacznie zwiększa ogólną liczbę odbiorców IKM. Po 
uwzględnieniu tych liczb możemy stwierdzić, że IKM wpływa na około 9,3% odbiorców gdańskich instytucji kultury, co czyni go istotnym graczem na mapie kulturalnej miasta.

 
Zarządzanie zespołem 
Obecne obciążenie pracowników merytorycznych w IKM, które w 2024 roku wyniesie blisko 43 wydarzeń na osobę, a na pracowników technicznych aż 225 wydarzeń rocznie, jasno wskazuje na potrzebę zmian w strukturze organizacyjnej. Nadmierne obciążenie zespołu ogranicza możliwości 
realizacji bardziej złożonych projektów i zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego. W 2023 roku na każde 1000 odbiorców przypadało zaledwie 0,52 pracownika merytorycznego, co dodatkowo potwierdza, że instytucja potrzebuje przynajmniej 6 dodatkowych etatów, aby sprostać rosnącym 
wymaganiom. W odpowiedzi na te wyzwania, zmiany wymaga struktura organizacyjna, uwzględniająca optymalizację zarządzania zasobami oraz stworzenie systemu wspierającego rozwój pracowników, z uwzględnieniem klarownej siatki płac. Skupię się także na rozwoju pracowników, oferując udział w szkoleniach, warsztatach doskonalących umiejętności zawodowe, wizytach studyjnych oraz systematyczne działania promujące równe traktowanie i tworzenie przyjaznego środowiska pracy. Utrzymam i rozszerzę model zarządzania projektowego, delegując uprawnienia liderom, którzy będą koordynować projekty i zarządzać nimi na każdym etapie realizacji. 
Instytut Kultury Miejskiej, mimo stosunkowo niewielkiego zespołu, wywiera znaczący wpływ na życie kulturalne Gdańska. Aby utrzymać obecny poziom działalności, konieczne jest zwiększenie środków finansowych oraz zoptymalizowanie zarządzania posiadanymi zasobami. Poziom dotacji podmiotowej na rok 2023 i 2024 wynikał z szacunków i dopiero po całym roku działalności w nowej siedzibie można zauważyć, że dotacja nie zabezpiecza w pełni kosztów administracyjnych. W kolejnych latach niezbędne będzie zabezpieczenie dodatkowych środków na bieżące funkcjonowanie IKM oraz racjonalne zwiększenie liczby etatów, co pozwoli na pozyskiwanie przychodów własnych oraz środków zewnętrznych na utrzymanie i poszerzenie działalności merytorycznej.  


PLAN POZYSKIWANIA ZEWNĘTRZNYCH ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA. 
Instytut Kultury Miejskiej jest aktywną instytucją w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania. Co roku przygotowuje średnio 16 aplikacji grantowych (średnia z ostatnich 4 lat). Planuję kontynuować tę aktywność, szczególnie w programach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 
(Sztuki wizualne, Edukacja kulturalna, Promocja czytelnictwa, Kultura dostępna, Kultura cyfrowa, Literatura, Teatr), Narodowego Centrum Kultury (Ojczysty dodaj do ulubionych, Projektowanie uniwersalne oraz zapowiadane przyszłe granty dla Obserwatoriów Kultury), Muzeum Historii Polski 
(Patriotyzm Jutra), Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (Rozwój Przemysłów Kreatywnych) oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (Przestrzenie Sztuki – IKM jest beneficjentem programu na lata 2024-2025). 
Od momentu rozpoczęcia działalności kinowej IKM kwalifikuje się również do programów Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (Sieć Kin Studyjnych, Upowszechnianie kultury filmowej). W związku ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dla sektora kultury (Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju), IKM ma dodatkową ścieżkę pozyskiwania funduszy. IKM będzie także aktywnie monitorować i poszukiwać innych źródeł finansowania, związanych z rozwojem infrastruktury, dostępnością i ekologią, np. w ramach programów PFRON, Funduszu Ochrony Środowiska oraz KPO (Wzmocnienie efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności 
społecznej). Kolejnym źródłem finansowania, szczególnie dla projektów literackich (EPW, Odnalezione w tłumaczeniu), będzie współpraca z ambasadami, narodowymi instytutami oraz programami wspierającymi literaturę poszczególnych krajów. Warto również monitorować programy fundacji korporacyjnych i bankowych, skierowanych głównie do IV sektora, choć pojawiają się także możliwości dla instytucji kultury (np. Fundacja Santander, Fundacja Lotto, Fundacja Grupy PERN). Lokalne wsparcie, takie jak współpraca z Gdańską Fundacją Rozwoju Gospodarczego, również może stanowić istotne źródło finansowania. Jednym z działań będzie również próba pozyskiwanie sponsorów i nawiązywanie partnerstw z firmami oraz korporacjami, które mogą być zainteresowane wsparciem projektów kulturalnych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). 
Obecnie Instytut Kultury Miejskiej uczestniczy w dwóch projektach realizowanych ze środków europejskich: 
• „Turning the Tide: Creative Action for Uncharted Climate Emergencies”, dofinansowany z programu Kreatywna Europa na lata 2023-2026. Jest to projekt artystyczny, zakładający transdyscyplinarny dialog oraz twórczą reakcję na zagrożenia związane z kryzysem klimatycznym w miastach nad wodą. 
• HEPHAESTUS, dofinansowany z programu „Horyzont Europa” na lata 2024-2026. Dotyczy archiwizacji, udostępniania i popularyzacji zdigitalizowanych skanów 3D zabytków. IKM odpowiada za upowszechnianie efektów projektu, m.in. poprzez organizowanie pokazów z wykorzystaniem 
makiety Gdańska. 
Jesteśmy także zaangażowani w projekt „Mapshift” organizacji Dead Hunter, który został złożony do Programu Erasmus+. 
W ramach programu Kreatywna Europa – komponent Kultura, IKM może ubiegać się o dofinansowanie wydawnictw nominowanych poetów do nagrody EPW, w ramach wsparcia obiegu literatury europejskiej. Możliwość aplikowania będzie zależeć od zbieżności terminów naboru z procesem 
wydawniczym oraz harmonogramem nagrody. Przewiduję także aplikowanie do programu Erasmus+, nastawionego na edukację, współprace oraz 
wymianę doświadczeń, mobilność. Zwłaszcza, że iKM uczestniczył w trzech projektach finansowanych programu jako parter. 
IKM będzie aktywnie monitorować dostępne programy europejskie, w tym również w kontekście nowej perspektywy po 2027 roku. To również czas na nawiązywanie partnerstw i przygotowywanie założeń do przyszłych współprac i projektów. 
Rozwój współpracy międzynarodowej i realizacja kolejnych projektów powinna wiązać się także rozwojem działu programowego, ponieważ obecny zespół nie dysponuje wystarczającymi zasobami do obsługi kolejnych, nowych inicjatyw. 


PLAN WSPÓŁPRACY INSTYTUTU KULTURY MIEJSKIEJ Z INTERESARIUSZAMI. 
Efektywna współpraca Instytutu Kultury Miejskiej (IKM) z kluczowymi interesariuszami,  stanowi fundament rozwoju i realizacji misji instytucji. Tworzenie sieci współpracy opartej na wzajemnym zaufaniu, zasobach i wspólnych celach kulturalnych pozwala na realizację interdyscyplinarnych 
projektów, które nie tylko wzbogacają ofertę instytucji, ale także angażują społeczność lokalną umacniają pozycję Gdańska jako centrum kulturalnego.

 
Współpraca z artystami  
Cel: Wsparcie artystów poprzez zapewnienie przestrzeni, zasobów oraz promocji ich twórczości. 
IKM od lat promuje współpracę z lokalnymi artystami, wspierając ich w realizacji projektów artystycznych i edukacyjnych. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze instytucja może zapewnić przestrzeń do pracy, prezentacji i warsztatów, które przyciągają szeroką publiczność. Ważnym elementem tej 
współpracy jest organizowanie programów rezydencyjnych (Rezydencje Literackie, Przestrzenie sztuki, Turning the tide), które oferują artystom warunki do pracy twórczej oraz szansę na nawiązanie kontaktów z innymi twórcami i mieszkańcami. Współpraca z artystami nie ogranicza się jednak tylko do wsparcia w ramach wydarzeń organizowanych w budynku IKM. Dzięki dzielnicowym projektom (Narracje), instytucja angażuje artystów w działania w przestrzeni miejskiej, wzmacniając więzi lokalne i umożliwiając mieszkańcom bezpośredni kontakt z kulturą. 
• Programy rezydencyjne: Organizowanie programów rezydencyjnych dla artystów, które umożliwią im realizację projektów kulturalnych i artystycznych w przestrzeniach IKM. 
• Wydarzenia promujące twórczość: Regularne organizowanie prezentacji, warsztatów i spotkań autorskich, które promują twórczość artystów związanych z Gdańskiem i regionem. 
• Wsparcie finansowe i rzeczowe: organizacja open call na prace site specific w Kunszcie Wodnym w tym dostęp do zasobów, takich jak sprzęt techniczny, materiały promocyjne czy przestrzeń do pracy.

 
Współpraca z instytucjami kultury 
Cel: Rozwijanie synergii między instytucjami kultury w Gdańsku, na Pomorzu, Polsce i Europie poprzez wspólne inicjatywy i wymiana doświadczeń. 
Dobrze rozwinięte partnerstwa z innymi instytucjami kultury, zarówno lokalnymi, jak i krajowymi, pozwalają IKM realizować projekty, które przekraczają możliwości jednej organizacji. Wspólne przedsięwzięcia umożliwiają efektywne wykorzystanie zasobów i funduszy. Działania te mogą obejmować współpracę przy aplikowaniu o granty międzynarodowe, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu interdyscyplinarnych projektów o większym zasięgu. 
Rozwinięcie współpracy z lokalnymi instytucjami kultury w celu realizacji wspólnych projektów na większą skalę, bez konkurencji o uczestników i powtarzalności form czy tematów np. (GGM – Narracje, GAK- Przestrzenie Sztuki, WiMBP oraz Miasto Literatury – spotkania literackie i Noc czytania, 
Muzeum Gdańska – Historie Gdańskich dzielnic i Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki). W ten sposób instytucja tworzy platformę współpracy, która staje się miejscem spotkań dla różnych grup twórczych i odbiorców. 
• Partnerstwa programowe: tworzenie wspólnych programów i wydarzeń z innymi instytucjami kultury, co pozwoli na wymianę zasobów, wiedzy oraz wspólne działania promujące kulturę w regionie. 
• Wymiana know-how: stworzenie gdańskiej/trójmiejskiej sieci środowiska badaczy/badaczek, której celem będzie wymiana perspektyw, dzielenie się planami i pomysłami na badania oraz realizacja wspólnych działań. 
• Konsorcja kulturalne: włączanie w uczestnictwo w konsorcjach i sieciach współpracy krajowej i międzynarodowej, koprodukcje, które będą umożliwiały realizację dużych i wieloaspektowych projektów kulturalnych.

 
Współpraca z organizacjami pozarządowymi (NGO) 
Cel: Wzmocnienie roli NGO w kształtowaniu oferty kulturalnej Gdańska oraz wspieranie ich działań na rzecz społeczności lokalnych. 
IKM angażuje organizacje pozarządowe w projekty kulturalne i społeczne, które wzmacniają lokalne społeczności. Dzięki dostępowi do przestrzeni instytucji oraz wsparciu logistycznemu i finansowemu, w ramach Otwartego IKM lub współprac przy festiwalach, konferencjach, spotkaniach NGO mogą 
realizować projekty, które odpowiadają na konkretne potrzeby mieszkańców. 
Partnerstwa z NGO pozwalają IKM jeszcze silniej związać się z mieszkańcami Gdańska, a także realizować działania, które integrują różne grupy społeczne. Dzięki wspólnym inicjatywom, instytucja jest w stanie reagować na zmieniające się potrzeby społeczne i kulturalne. 
• Partnerstwo projektowe: włączenie w organizowane przez NGO projekty, które angażują mieszkańców w działania kulturalne, edukacyjne i społeczne, np. festiwale, warsztaty czy akcje społeczne (np. Fundacja Fosa) 
• NGO jako operatorzy już istniejących projektów IKM: zgodnie z procedurą Zamówień Publicznych wybór organizacji do przeprowadzenia i produkcji wybranych działań w projektach np. Narracji. 
Taka próba może przyczynić się to do „odświeżenia” organizacji wydarzeń, zacieśni dnia więzi między podmiotami, z jednej strony odciążenia Zespół IKM, a z drugiej strony da szansę na wzmocnienie NGO.

  
Współpraca z radami dzielnic 
Cel: Włączenie rad dzielnic w proces kształtowania oferty kulturalnej na poziomie lokalnym oraz zapewnienie działań kulturalnych dostępnych dla wszystkich mieszkańców. 
Silne relacje oparte na regularnych konsultacjach z przedstawicielami dzielnic, w których IKM realizuje projekty (Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki, Narracje) pomagają instytucji lepiej rozumieć lokalne 
potrzeby i dostosować swoją ofertę do specyficznych warunków i oczekiwań. Możliwość dotarcia do odbiorców, którzy rzadziej korzystają z oferty instytucji kulturalnych. Ta współpraca pozwala także na budowanie nowych więzi w ramach lokalnych społeczności oraz promowanie kultury jako integralnej części życia miejskiego. 
• Działania konsultacyjne: Spotkania z przedstawicielami rad dzielnic, w których IKM realizuje projekty dzielnicowe w celu zidentyfikowania potrzeb kulturalnych mieszkańców, wspólne planowanie działań dostosowanych do specyfiki każdej dzielnicy. 
• Projekty społeczno-kulturalne: angażowanie mieszkańców poszczególnych dzielnic, realizowane projekty, budujące integrację lokalnych społeczności. 
• Kampanie informacyjne: Współpraca z radami dzielnic w zakresie promocji wydarzeń IKM poprzez dzielnicowe kanały komunikacyjne.

 
Współpraca z sektorem prywatnym 
Cel: Zbudowanie trwałych relacji z sektorem prywatnym w celu pozyskania sponsorów, partnerów oraz wsparcia w organizacji wydarzeń kulturalnych. 
Rozwój współpracy z sektorem prywatnym jest ważnym elementem strategii finansowej IKM. Dzięki nawiązaniu długoterminowych relacji z firmami z różnych branż, instytucja może pozyskać dodatkowe fundusze na realizację projektów oraz wydarzeń. Firmy, które wspierają IKM, mogą w zamian liczyć na promocję swojej działalności czy marki w ramach wydarzeń. 
IKM przygotuje ofertę dla sponsorów oraz partnerów, którzy mogliby wspierać działalność instytucji, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów operacyjnych. Współpraca z sektorem prywatnym może wzbogacać ofertę kulturalną instytucji i przynosić korzyści obu stronom. 
• Sponsoring i mecenat: Nawiązywanie współpracy z lokalnymi przedsiębiorstwami, które mogą wspierać finansowo lub rzeczowo realizację projektów kulturalnych. W zamian za wsparcie, firmy będą mogły promować swoją działalność w ramach wydarzeń IKM. 
• Program partnerstw strategicznych: Podjęcie próby tworzenie długoterminowych partnerstw z dużymi firmami działającymi na terenie Gdańska, które poprzez swoje wsparcie pomogą rozwijać flagowe projekty IKM. 
• Wspólne wydarzenia: Organizacja wydarzeń kulturalnych we współpracy z sektorem prywatnym, które będą wspierały zarówno cele kulturalne, jak i biznesowe partnerów w zakresie Społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). 


Współpraca z organizatorem (miasto Gdańsk) 
Cel: Efektywna współpraca z Organizatorem w celu realizacji polityki kulturalnej miasta i wspierania lokalnych inicjatyw kulturalnych. 
Współpraca z miastem Gdańsk ma kluczowe znaczenie dla realizacji długoterminowych celów instytucji. IKM jest ważnym elementem strategii kulturalnej miasta, odpowiadając na potrzeby mieszkańców poprzez programy edukacyjne, społeczne i artystyczne. Działania instytucji powinny być zintegrowane z ogólną polityką kulturalną Gdańska, co pozwoli na lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów i funduszy. 
• Dialog z organizatorem: Ustalanie priorytetów dot. realizacji i finansowania badań w kontekście polityki kulturalnej miasta. 
• Zwiększanie dostępności kultury: Wspólna realizacja działań zwiększających dostęp mieszkańców do wydarzeń kulturalnych, takich jak bezpłatne wydarzenia czy działania edukacyjne, współpraca przy 
wypracowaniu platformy informacyjnej czy systemu sprzedaży biletów. 
• Wspólne projekty: Współpraca z miastem w realizacji wspólnych działań, które wpisują się w program IKM (Biuro Architekta Miasta, Wydział Gospodarki Komunalnej- Czyste Miasto Gdańsk).

 
PLAN WSPÓŁDZIELENIA ZASOBÓW INSTYTUTU KULTURY MIEJSKIEJ W GDAŃSKU Z INNYMI PODMIOTAMI. 
Moim celem jest stworzenie ram współpracy, które umożliwią optymalne wykorzystanie przestrzeni, sprzętu, zasobów ludzkich oraz wiedzy, wspierając i rozwijając inicjatywy kulturalne w Gdańsku. 
Zauważam ogromną potrzebę otwartości i wzajemnego wsparcia – od wypożyczania leżaków po dzielenie się wynikami badań. Przełoży się to na zwiększenie dostępności zasobów IKM dla szerszego grona odbiorców, wsparcie różnorodnych inicjatyw oraz budowanie sieci współpracy między różnymi podmiotami. 
Obszary współpracy obejmą: 
• Współdzielenie przestrzeni Kunsztu Wodnego: sal warsztatowych, audytorium, pracowni, przestrzeni na parterze na potrzeby wydarzeń, konferencji, spektakli, koncertów, recepcji festiwali itp. Obecnie IKM udostępnia te przestrzenie podmiotom komercyjnym oraz na preferencyjnych warunkach najmu lub współorganizacji partnerom, w tym organizacjom pozarządowym, instytucjom kultury i aktywistom. 
• Planuję wprowadzenie regulaminu, który w przejrzysty sposób określi zasady współpracy. Proponuję powołanie rady, złożonej z pracowników działów merytorycznych oraz administracyjnotechnicznych, która będzie oceniać wnioski o współpracę. Preferowane będą inicjatywy non-profit 
działające w obszarach kultury, edukacji, sztuki i innowacji społecznych. Każdy wniosek o współdzielenie zasobów będzie oceniany pod kątem zgodności z misją IKM, potencjału angażowania społeczności lokalnej, innowacyjności oraz korzyści społecznych. 
• Sprzęt techniczny: do wykorzystania w siedzibie IKM pod nadzorem pracowników technicznych. Prostsze urządzenia o mniejszej wartości będą udostępniane również poza siedzibą. 
• Wiedza i zasoby ludzkie: w ramach programu Otwarte IKM, oprócz przestrzeni i wsparcia finansowego, oferujemy merytoryczną pomoc w organizacji projektów, konsultując je na etapie pisania wniosków. Planujemy również szkolenia dla organizatorów w zakresie promocji i reklamy. 
Formułę Otwartego IKM planuję wykorzystać w działaniach edukacyjnych związanych z makietą Gdańska oraz Obserwatorium Kultury. Osoby, grupy nieformalne i organizacje, które chcą badać wybrane tematy lub problemy miejskie, będą mogły ubiegać się o finansowanie w ramach programu i 
przedstawiać wyniki podczas spotkań Obserwatorium Kultury. 
Obserwatorium Kultury będzie dzielić się swoimi zasobami, oferując: 
• wsparcie konsultacyjne i edukacyjne dla instytucji, organizacji oraz osób inicjujących badania, 
• prowadzenie warsztatów dla kadr kultury, instytucji kultury oraz urzędników w zakresie badań społecznych i ich praktycznego zastosowania, 
• publikowanie wyników badań wraz z komentarzami, aby zapewnić ich praktyczny wymiar, 
• w przypadku powstania wspólnego systemu sprzedaży biletów, regularną analizę danych dotyczących odwiedzin, preferencji użytkowników itp., które będą udostępniane instytucjom. 
Plan współdzielenia zasobów Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku to krok w stronę zintegrowanego rozwoju kulturalnego miasta, otwartego na współpracę z różnorodnymi partnerami. Poprzez udostępnianie swoich zasobów IKM przyczynia się do wzrostu kreatywności, innowacyjności i 
zaangażowania społecznego w Gdańsku. Szczególnie istotne jest dla mnie to, że przestrzeń Kunsztu Wodnego jest otwarta dla wszystkich – codziennie dzielimy ją z osobami, które przychodzą do nas, aby pracować lub uczyć się. Stają się współgospodarzami tego miejsca.

Załączniki